sunnuntai 13. lokakuuta 2013

Kynttilätunnelmaa

Sunnuntai alkoi sormet syyhyten... jotain teki mieli tuunailla. Pyörittelin kädessäni viime viikolla Tiimarin alennusmyynnistä kotiin kiikuttamiani kynttilöitä ja sommittelin niihin vanhoja servettejä. Mutta totesin, että servettien kuvat olivat liian suuria suurimpaan osaan kynttilöistä ja niinpä päädyin asettelemaan kynttilät vadille ilman tuunausta. Ja kynttilöiden viereen vadille.... mitäpä muutakaan kuin valkoiseksi maalattuja käpyjä, taas. Ne ovat todella monikäyttöisiä, sopivat mihin vaan :)



Kynttilät tuovat ihanasti tunnelmaa syksyisiin päiviin ja iltoihin. Niitä ei voi koskaan olla liikaa. Ja kynttilöissä, kuten kaikessa muussakin tällä hetkellä, olen ihastunut valkoiseen. Koti kokee aina pienin väliajoin muutosta valkoisempaan suuntaan. Tosin lattia ja kiinteät kalusteet ovat tummaa puuta, niitä ei kai ole suotavaa ryhtyä maalailemaan :) Toisaalta tumma puu tuo mukavasti kontrastia valkoisen kanssa, joten ihan kaikkea ei edes kannata yrittää "valkoistaa".

Tekstinsiirtotyönä esiteltäköön tällä kertaa vaatimaton pieni pallero, jonka yhtenä iltana väsäsin makuuhuoneen ikkunankahvaan roikkumaan.


Palleron alla nököttää pieni orkidea, jota ei tarvitse juottaa eli se saattaa pysyä hengissä jopa minun hoidossa. Ja orkidean vieressä joskus joululahjaksi saadut ihanat valkoiset mariskoolin tyyppiset kipot. Luulenpa, että yksi blogin lukija tunnistaa käärineensä ne joskus joulupaperiin :)


Ulkona paistaa vielä aurinko, joten kipaisen antamaan maalattavana oleville tuunailutöille seuraavan maalikerroksen. Muuten, yllättävän monta kerrosta tarvitaan peittämään vihreää lasia... Esittelen tuotokset täällä sitten kun ne joskus valmistuvat :)


lauantai 12. lokakuuta 2013

Mustavalkeaa syksyä

Syksy komeilee väriloistossaan, mutta kesäkukkaset alkavat olla mennyttä kalua.
Totesin pihalla, että ne pitäisi heittää jo roskiin ja vaihtaa kanervia tms tilalle. Mutta nappasin ensin parista ruukusta valokuvat ja ne näyttävät vielä yllättävän kauniilta... kun kuvat muuttaa mustavalkoisiksi :)
Tässäpä siis pari kuvaa pihalta ilman värejä:




Noita ekassa kuvassa näkyviä pieniä kastelukannuja olen jo jonkin aikaa katsellut sillä silmällä, että ne varmastikin piakkoin muuttavat ulkonäköään. Ne näyttävät kaipaavan valkoista väriä pintaansa ja joku pieni kuvansiirtokin voisi olla paikallaan :)



Mukavaa aurinkoisen syksyistä lauantaita kaikille!

sunnuntai 6. lokakuuta 2013

Uusi peili

Sunnuntai-iltaa!

Tänään saatiin vihdoin porattua reikä seinään ja uusi kauan haaveilemani Askon Ornament-peili pääsi paikalleen ruokapöydän päätyyn. Näin ne haaveet toteutuvat :)


Peilin tilalla oli aiemmin rusehtavan sävyinen maisemataulu. Valkoinen peili muutti ruokakulmausta huomattavasti vaaleammaksi ja avarammaksi. Ja kun vielä samalla pöydän taakse kasattiin uusi valkoinen lipasto, niin nurkkauksesta tuli mukavan siisti. Aiemmin esim. tulostin ja stereot olivat näkösällä, mutta nyt ne pääsivät lipaston ovelliseen osaan katseilta piiloon.


Ikkunalaudalla palaa tuunattu kynttilä. Muutamia viimevuotisia vintage-servettejä on vielä jäljellä, joten lisää kynttilöitä täytyy vielä tehtailla :)



Aurinkoista alkavaa viikkoa!

perjantai 4. lokakuuta 2013

Ruukkujen tuunausta

Terveiset Tampereelta!
Talvi tekee tuloaan myös täällä, ei onneksi vain Turun seudulla :)
Kipaistiin 3+1 -päivillä toteamassa, ettei siellä ollut oikein mitään ostettavaa... Ostoslistalla oli mm. suihkutettava hoitoaine, jota löytyy AINA alennettuun hintaan Hulluilta Päiviltä, mutta nyt Tampereen Sokokselta löytyi vain pari hassua vaihtoehtoa, normihintaan. Siispä ensi viikon Hulluja päiviä odotellessa... vaikkakin ylihintainen hoitoaine tuli jo ostettua.

Mutta nyt asiaan:
Täällä hotellihuoneen hiljaisuudessa (vieressä nukutaan jo) ajattelin postata pari kuvaa viime päivien tuotoksista.
Tekstinsiirtoharjoitukset etenevät ja entinen viininpunainen kolikkokippona toiminut ruukku näyttää nykyään tältä:
Tuo ranskalainen teksti/kuva on mielestäni aivan ihana :)
Tässä vielä ennen ja jälkeen kuva:
Ja työkaverikin sai vihdoin kukkaruukkunsa takaisin, tekstillä ehostettuna:
Ruukku tulee kuulemma ruokapydälle tai sen läheisyyteen, joten tuo teksti sopii erinomaisesti :)

Tämä riittänee tältä illalta. Nyt nukkumaan, jotta jaksaa huomenna treenata ja shoppailla.




lauantai 28. syyskuuta 2013

Pikkupöydän uusi ilme

Lauantai on mennyt mukavasti kotiaskareiden parissa ja urheillessa. Muutama pieni tuunausprojektikin on meneillään, mutta nyt ajattelin näyttää mihin maalatut kävyt päätyivät, ainakin väliaikaisesti.

Olohuoneen pikkupöytä ei ole mieluisimpia huonekalujamme, mutta pienellä muutoksella se miellyttää silmää ainakin nyt taas hetken aikaa... Viime syksynä serveteillä koristellut kynttilät, jotka ovat jo lähes loppuun palaneet, vaihtuivat valkoiseksi maalattuun alustaan, käpyihin ja Ikeasta mukaan tarttuneeseen viherkasviin. 
Ennen:
 Jälkeen:

Eikös vaan jälkimmäinen olekin parempi? :)

Mulla muuten meinasi palaa käpy käpyjä maalaillessa, koska ne eivät tahtoneet pysyä oikeassa asennossa, vaan kääntyilivät itsekseen aina haluamaansa suuntaan, joten kaikille puolille oli hankala saada suihkutettua maalia. Jos joku muukin tuskailee tämän saman "suuren ongelman" kanssa, niin suosittelen samaa taktiikkaa, johon minä päädyin:


Pari päivää sitten kirjoittelin käyväni katsastamassa Kodin1:ssä alennusmyyntitarjonnan. Tällä kertaa ei löytynyt muuta välttämätöntä kuin servettilaatikko:

Miten olenkaan tullut aiemmin elämässäni toimeen ilman tuollaista?? :) Jos joku muukin suunnittelee saman laatikon hankkimista, niin tiedoksi, että siihen ei mahdu Ikean servetit. En ole aiemmin tajunnut, että ne ovat suurempia kuin muut.

Eipä muuta tällä kertaa... Mukavaa lauantaita!

keskiviikko 25. syyskuuta 2013

Säilyketölkkien uusiokäyttöä

Kovasti on jo kyselty seuraavaa tekstiä... Joten tässä tulee :)

Viimeksi lupaamani jatkojuttu tekstinsiirrosta saa vielä odottaa. Valkoiselle kankaalle on kyllä jo tekstiä taas siirtynyt, mutta viimeistelyt puuttuu, joten palataan niihin tuonnempana.
Sen sijaan valkoinen spray-maali on ollut kovassa käytössä viime päivinä, aina kun ulkona on ollut sopivan kuiva ilma. 

Säilyketölkit  ennen:



Työvaiheessa: 


Ja valmiina:







Käpyjen säilytykseen en noita purkkeja kuitenkaan suunnitellut :) Kävyt on kerätty veljentytön kanssa muutama viikko sitten uimarannalta ja niistä olisi tarkoitus tehdä jotain joku päivä, en vielä tiedä mitä.

Yksi purkki löysi paikkansa tietokoneen vierestä ja se saa toimittaa kynäpurkin virkaa.



Ja loput pääsivät vessan kaappiin, jossa kuulemma on liikaa kaikenlaista pientä tavaraa...






Eivät nuo purkit sitä tavaran määrää kylläkään vähennä, mutta ovatpahan ainakin jatkossa enemmän järjestyksessä :)


Lasipurkki on peräisin kaupan juusto-osastolta, mutta fetan sijasta siinä tullee jatkossa olemaan vaikkapa pumpulia.
Alahyllyllä olevaan kahvikuppiin siirsin Art Mediumilla kuvan. Se oli lähinnä pikainen kokeiluyritys tekstin siirrosta kovalle pinnalle. Toisella yrityksellä onnistui suht hyvin, vaikkakin parempi lopputulos tulee mielestäni kankaalle.

Loota puolestaan on peräisin Kodin1:stä, jossa muuten on vielä huomenna -40% sisustustuotteista. Täytyykin kaivaa postista tullut alennuskuponki esiin ja käydä huomenna katsomassa, josko löytyisi jotain kivaa... tai siis jotain todella tarpeellista, jota ilman en tule toimeen :)


torstai 19. syyskuuta 2013

Tervetuloa

No niin, tästä se sitten alkaa. Ihan ensimmäinen ikioma blogini :)

Kerrankin tuumasta toimeen nopeasti. 
Viime aikoina on tullut pyörittyä aika paljon erilaisissa blogeissa, lähinnä sisustukseen, askarteluun ja tuunailuun painottuvissa. Olen ihastellut ihmisten viitseliäisyyttä kirjoitella ja lisäillä aivan ihania kuvia. Samalla olen miettinyt, että mistä ihmeestä ihmiset repivät aikaa sellaiseen touhuun... Pohdittuani asiaa, tulin siihen tulokseen, ettei se voi olla kovin työlästä, koska niin moni sitä nykyään ehtii tekemään kaiken muun kiireen keskellä. Ja eilen illalla sitten yksin kotona ollessani päätin selvittää asian kokemuksen kautta ja jo tänään tässä nyt sitten kirjoittelen. Saas nähdä mitä isäntä sanoo tästä ajatuksesta, kun palaa huomenna työreissulta. No, ainakin tämä on edullisempaa puuhaa kuin esim. shoppailu, jota harrastin edellisen työreissun aikana :)

Syy viimeaikaiseen askarteluideoiden ym. etsimiseen blogeista on ollut lähes jokasyksyinen tarve tehdä käsillä jotain konkreettista. Kun istuu päivät töissä pyöritellen numeroita, koodeja ja kaavoja, niin vastapainoksi on silloin tällöin kiva tehdä iltaisin jotain aivan muuta. Yleensä tuo "jotain aivan muuta" on urheilua, mutta kesän jälkeen syksyisinä iltoina on mukava viettää aikaa kotona. Kynttilä palamaan ja pöydän ääreen näpertämään jotain pientä.

Viime syksynä käytiin ystäväni kanssa Helsingissä ja eksyttiin askarteluliikkeeseen, josta mukaan tarttui vintage-tyylisiä servettejä ja kynttilälakkaa. Se syksy kuluikin sitten kynttilöitä tuunatessa. Lähes kaikki kynttilät tuli vietyä tuliaisina ystäville ja tuttaville. Onkohan ne kaikki jo poltettu... voisi tehdä uusia tilalle :)

Tässä yksi kotiin jäänyt, nuottiservetillä päällystetty kynttilä. Se oli suunniteltu flyygelin viereen olohuoneeseen, mutta päätyi kuitenkin eteisen lyhtyyn.

     
Tämä syksy puolestaan alkoi pehmosydänten parissa. Valkoinen pellavakangas, pitsi ja tekstin siirto Art Mediumilla houkuttelivat. Ja tällainen syntyi ensikokeiluna:


Eipä siitä mikään suuri mestariteos tullut, mutta sängyn päätyyn kelpuutin sen killumaan. Seuraavalla kerralla täytynee käyttää kunnon vanua tyynyn sisälmyksen sijaan. Jospa tulisi vähän ryhdikkäämpi ja tasaisempi. Tuo tekstin ja kuvien siirtely on täysin uutta minulle, sitä täytynee treenata lisää. Työkaverikin kiikutti jo töihin mukanaan kukkaruukkunsa, johon ilmoitti haluavansa jonkun kivan tekstin :)

Seuraavassa kirjoituksessa siis todennäköisesti lisää kokemuksia tuosta samaisesta tekniikasta. 

Mukavaa syksyn alkua kaikille!